
عطیه فاندر دانشجوی دکتری رشته مهندسی صنایع-لجستیک و زنجیره تأمین، از رساله خود با عنوان «ارائه مدل ریاضی هماهنگی در زنجیرههای تأمین خودرو و سوخت تحت نظارت دولت» به راهنمایی آقای دکتر یعقوبی ۱۶ اسفند ماه ۱۴۰۱ ساعت ۱۶:۳۰ دفاع خواهد نمود.
شماره دانشجوئی: ۹۸۸۷۳۰۳۲
نشانی الکترونیکی: atieh.fander yahoo.com
استاد راهنما: آقای دکتر سعید یعقوبی
استاد مشاور: -
اساتید داور داخلی: آقای دکتر احمد ماکوئی- آقای دکتر محمدرضا غلامیان
اساتید داور خارجی: آقای دکتر مجید شیخ محمدی- آقای دکتر جعفر حیدری
زمان دفاع: ۱۶ اسفند ۱۴۰۱- ساعت ۱۶:۳۰ کلاس ۳۰۱ ( طبقه سوم دانشکده)
چکیده:
در سالهای اخیر، تأثیر انتشار گازهای گلخانهای بر تغییرات آب و هوایی جهانی به یک چالش اساسی تبدیلشده است. با افزایش سن خودروهای سواری، به دلیل فرسودگی قطعات و همچنین سطح تکنولوژی قدیمیتر موتور، میزان انتشار گاز کربن دیاکسید افزایش مییابد. شایان ذکر است که تعداد خودروهای نو تولیدشده در جهان سالانه با رشد چشمگیری رو به افزایش است و این حقیقت غیرقابلانکار است که این خودروهای نو، پس از چندین سال فرسوده خواهند شد و سازمانهای محیطزیستی با چالشهای عمده در رابطه با این خودروهای فرسوده مواجه میباشند.از سوی دیگر، با توجه به اینکه سوخت اصلی خودروهای سواری در دنیا، بنزین است، تصمیمات صنعت خودروسازی در خصوص تولید خودروهایی با مصرف سوخت بهینه مستقیماً بر صنعت سوخت و تقاضای آن تأثیرگذار خواهد بود. علاوه بر این، ازآنجاکه زنجیرههای تأمین خودرو و سوخت در بازارهای انحصاری و عموماً تحت نظارت دولت فعالیت مینمایند، تغییرات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی در گذر زمان متغیر بوده و بهسرعت بر این دو زنجیره اثرگذار خواهد بود و فضای تصمیمگیری را در این دو زنجیره را پویا و وابسته به زمان مینماید. یکی دیگر از عوامل حائز اهمیت در تصمیمگیریهای پویا، این است که بسیاری از تصمیمات تأثیرات خود را با تأخیر نشان میدهند و بهاینترتیب تأثیر تغییرات کنونی ممکن است چند دورهی بعد در سیستم اثرگذار باشند. در همین راستا در پژوهش حاضر، به بررسی زنجیرههای تأمین حلقه بسته و حلقه باز خودرو و سوخت در کنار یکدیگر تحت نظارت دولت با دو رویکرد تصمیمگیری در شرایط استاتیک و تصمیمگیری در شرایط داینامیک همراه با تأخیر و بدون تأخیر پرداختهشده است. در این مطالعه چهار مدل هماهنگی ریاضی برای روابط میان اعضای زنجیره تأمین خودرو و سوخت تحت نظارت دولت ارائهشده است. در مدل اول روابط میان اعضا تحت شرایط استاتیک و عدم قطعیت در تقاضا موردبررسی قرارگرفته است. در مدل دوم زنجیره تأمین خودرو به صورت حلقه بسته است و بخشی از مواد تولیدی خودروهای نو از بازیافت مواد اولیه خودروهای اسقاطی است، این مدل تحت شرایط داینامیک و عدم قطعیت در تقاضا موردبررسی و تحلیل قرارگرفته است. در مدل سوم، روابط میان اعضا زنجیرههای تأمین خودرو و سوخت تحت شرایط داینامیک و عدم قطعیت در تقاضا موردبررسی قرارگرفته است با این تفاوت که موضوع تأخیر در تصمیمگیری در این مدل موردتوجه بوده است. این بدین معنی است که تأثیر بسیاری از تصمیمات بهسرعت خود را نشان نمیدهد و این تأثیرات ممکن است تا چندین دورهی آینده خود را در سیستم نشان دهند. مدل چهارم بررسی شرایط ریسک در تصمیمگیری و ریسک گریزی اعضا در زنجیرههای تأمین خودرو و سوخت است. در مدل چهارم، مدلسازی تحت شرایط استاتیک و عدم قطعیت در پتانسیل تقاضا است. |