فریضه جهتبخش و جامع امام (علیهالسلام) در خطبه نخست نهجالبلاغه که سخن از خلقت آسمان و زمین، آدم و اهمیت قرآن است، در فرازی به حج میپردازند که پیام ویژه آن میتواند این باشد که حج بیت الله الحرام عصاره اسلام و دربرگیرنده مسائل مهم فردی، اجتماعی، تربیتی، اخلاقی و سیاسی این دینِ خاتم است. از همین رو حضرت در آغازین خطبه خود سخن از وجوب حج به میان آورده و با تعابیر گویا و دقیق، مسلمانان جهان را به انجام این فریضه بزرگ تشویق میکنند:وَ فَرَضَ عَلَیْکُمْ حَجَّ بَیْتِهِ الْحَرَامِ الَّذِی جَعَلَهُ قِبْلَهً لِلْأَنَامِ ... . و خداوند حج خانه محترمش را بر شما واجب کرد، همان خانهای که آن را برای مردم قبله قرار داد. فروتنی در برابر عظمت خداوند انسان به دلیل بهرهمندی از مواهب فراوان زندگی و سرگرمی با زن و فرزند، اموال و مقامات مناصبِ دنیایی، از هویتِ واقعی خود غافل شده و ابراز استغنا و استکبار میکند. خداوند متعال با تشریع بسیاری از عبادات و مناسک، به ویژه فریضه بزرگ حج، به تربیت انسان میپردازد و او را با مناسک و عباداتی که حاوی نشانههای تواضع و فروتنی است، پرورش میدهد. اعمالی مانند احرام و کندن تمام لباس و زر و زیور و قناعت کردن به دو تکه پارچه احرام، طواف خانه خدا، سعی و صفا و مروه و وقوف در بیابان عرفات، مشعر و منا و تراشیدن موی سر و ذبح قربانی و ... همه و همه آموزنده تواضع و فروتنی در برابر عظمت پروردگارند و به راستی بتهای غرور و تکبر و نخوت را در درون کعبه جان انسان در هم میشکند. به همین دلیل امام علی (علیهالسلام) میفرمایند: ... وَ جَعَلَهُ سُبْحَانَهُ عَلَامَهً لِتَوَاضُعِهِمْ لِعَظَمَتِهِ وَ إِذْعَانِهِمْ لِعِزَّتِهِ ... .1 ... خداوند سبحان، حج را علامت فروتنی آنها در برابر عظمتش و نشانهای از اعترافشان برای عزتش قرار داد ... . فلسفه وجود سختی در حج خداوند حج را با انواع سختیها قرین نموده است. دوری راه، نامناسب بودن جو و مکان، طولانی بودن فرائض، وجوب اعمالی خاص با شرایطی ویژه و... از دشواریهایی هستند که آدمی با آن در ایام حج روبهروست. اما این همه، نه تنها شوق مسلمین به انجام این فریضه را کم نمیکند بلکه روز به روز بر مشتاقان آن افزوده خواهد شد.امام علی (علیهالسلام) در بیانی بسیار زیبا و دلنشین فلسفه وجوب این دشواریها را اینگونه بیان میدارند:آیا مشاهده نمیکنید که همانا خداوند سبحان، انسانهای پیشین از آدم (علیه السّلام) تا آیندگان این جهان را با سنگهایی در مکّه آزمایش کرد که نه زیان میرسانند و نه نفعی دارند، نه میبینند و نه میشنوند؟ این سنگها را خانه محترم خود قرار داده و آن را عامل پایداری مردم گردانید. سپس کعبه را در سنگلاخترین مکانها، بیگیاهترین زمینها و کمفاصلهترین درّهها، در میان کوههای خشن، سنگریزههای فراوان و چشمههای کم آب و آبادیهای از هم دور قرار داد. سپس آدم (علیهالسلام) و فرزندانش را فرمان داد که به سوی کعبه برگردند و آن را مرکز اجتماع و سر منزل مقصود و باراندازشان گردانند، تا مردم با عشق قلبها، به سرعت از میان فلات و دشتهای دور و از درون شهرها، روستاها، درّههای عمیق و جزایر از هم پراکنده دریاها به مکّه روی آورند، شانههای خود را بجنبانند و گرداگرد کعبه لا اله الا اللّه بر زبان جاری سازند و در اطراف خانه طواف کنند و با موهای آشفته و بدنهای پر گرد و غبار در حرکت باشند. لباسهای خود را که نشانه شخصیّت هر فرد است درآورند و با اصلاح کردن موهای سر، قیافه خود را تغییر دهند که آزمونی بزرگ و امتحانی سخت و آزمایشی آشکار است برای پاکسازی و خالص شدن، که خداوند آن را سبب رحمت و رسیدن به بهشت قرار داد. اگر خداوند خانه محترمش و مکانهای انجام مراسم حج را، در میان باغها و نهرها و سرزمینهای سبز و هموار و پردرخت و میوه، مناطقی آباد و دارای خانهها و کاخهای بسیار و آبادیهای به هم پیوسته، در میان گندمزارها و باغات خرّم و پر از گل و گیاه، دارای مناظری زیبا و پر آب، در وسط باغستانی شادیآفرین و جادّههای آباد قرار میداد، به همان اندازه که آزمایش ساده بود، پاداش نیز سبکتر میشد. اگر پایهها و بنیان کعبه و سنگهایی که در ساختمان آن به کار رفته از زمرّد سبز و یاقوت سرخ و دارای نور و روشنایی بود، دلها دیرتر به شک و تردید میرسیدند و تلاش شیطان بر قلبها کمتر اثر میگذاشت و وسوسههای پنهانی او در مردم کارگر نبود. در صورتی که خداوند بندگان خود را با انواع سختیها میآزماید و با مشکلات زیاد به عبادت میخواند و به اقسام گرفتاریها مبتلا میسازد، تا کبر و خودپسندی را از دلهایشان خارج کند و به جای آن فروتنی آورد و درهای فضل و رحمتش را به رویشان بگشاید و وسایل عفو و بخشش را به آسانی در اختیارشان گذارد. شیطان همواره سعی در تشکیک در قلوب اهل ایمان دارد؛ از آنجا که خانه خدا نیز برای امتحان و آزمایش بندگان بنا شده است، این وسیله امتحان میبایست هر چه ممکن است موثر و فعالیت در اطراف خانه توحید بیش از سایر نقاط باشد، تا آنان که ایمانشان ضعیف و دنبالهرو شیطان هستند و خدا را فراموش میکنند، از اهل ایمان راستین جدا گردند.
اما در این حرم امن، چنان روح توحید حاکم میگردد و لطف و رحمت خداوند متبلور میشود که شیطان را عاجز میکند. به گونهای که از نبی مکرم اسلام (صلی الله علیه و آله) منقول است که: هیچ روزی شیطان کوچکتر، خردتر، زبونتر و خشمگینتر از روز عرفه دیده نشده است. و این نیست مگر به این جهت که مهربانی و گذشت و آمرزش خدا، گناهان بزرگ را مورد عفو و غفران قرار میدهد.از این روست که امام علی (علیهالسلام) در مضرات ترک حج میفرمایند: وَاللّهَ اللّهَ فِی بَیْتِ رَبِّکُمْ، لاَ تُخَلُّوهُ مَا بَقِیتُمْ، فَإنَّهُ إنْ تُرِکَ لَمْ تُنَاظَرُوا.2خدا را، خدا را، درباره خانه پروردگارتان، تا هستید آن را خالی مگذارید؛ زیرا اگر کعبه خلوت شود، مهلت داده نمیشوید. نامه 47 نهجالبلاغه وصیّتنامه بسیار مهمّ حضرت است که ایشان پس از ضربت خوردن از شقیترین مردم، در ماه رمضان سال 40 هـ.ق در بستر شهادت به امام حسن و امام حسین (ع) بیان فرمودند. در جمله فوق که قسمتی از وصیتنامه و سفارش به خانه خدا و حج میباشد، امام (ع) از آثار مهمّ ترک حج و تضعیف این مراسم را، از میان رفتن پشتیبان و غلبه دشمن درونی و بیرونی میداند. نتیجه حج از مهمترین فرائضی است که بر مسلمین قرار داده شده است. ائمه(علیهمالسلام) به طرق گوناگون بر اهمیت و جایگاه آن تأکید داشتهاند و در این میان نهجالبلاغه مستثنا نیست.
کلمات و سخنان فراوانی از مولا علی(علیهالسلام) در نهجالبلاغه گزارش شده است که اهمیت و ضرورت این فریضه را در اسلام بیان میدارد. ایشان حج را وسیلهای برای آزمون بندگی و عبودیت دانسته تا مردم فروتنی و تواضع خویش را بر خداوند سبحان به اثبات رسانند. اکنون که در هنگامه ایام حج قرار گرفتهایم امید حاجیان محترم قدر لحظه لحظه این سفر معنوی را دانسته و رهتوشهای نیکو برای خود و هموطنانشان به ارمغان آوردند. حجکم مقبول، سعیکم مشکور. پینوشتها: [1]. نهجالبلاغه (للصبحی صالح)، ص 45. 2. نهجالبلاغه (للصبحی صالح)، ص421. |