[صفحه اصلی ]   [ English ]  
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
درباره دانشگاه::
درباره روابط عمومی::
معرفی افراد::
فرآیندهای کاری::
بروشور و کاتالوگ ها::
اخبار دانشگاه::
افتخارات دانشگاه::
دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی::
تسهیلات پایگاه::
اخبار ویژه ورودی های 1403::
آرشیو ماهنامه خبری وزارت علوم::
آرشیو گزارش های تصویری::
تور مجازی::
::
آرشیو نشریه پیام

AWT IMAGE

AWT IMAGE
نشریه پیام شماره 90
نشریه پیام شماره89
نشریه پیام شماره ۸۸
نشریه پیام- شماره 87
نشریه پیام شماره 86

نشریه پیام شماره 85
نشریه پیام شماره 84

نشریه پیام شماره 83

نشریه پیام شماره 82

نشریه پیام شماره 81

نشریه پیام شماره 80

آرشیو نشریه پیام

..
آرشیو خبرنامه الکترونیک دانشگاه

AWT IMAGE

خبرنامه شماره ۴۱۰

خبرنامه شماره ۴۰۹

خبرنامه شماره ۴۰۸

خبرنامه شماره ۴۰۷

خبرنامه شماره ۴۰۶

خبرنامه شماره ۴۰۵

خبرنامه شماره ۴۰۴

خبرنامه شماره ۴۰۳

خبرنامه شماره ۴۰۲

خبرنامه شماره ۴۰۱

خبرنامه شماره ۴۰۰

خبرنامه شماره ۳۹۹

خبرنامه شماره ۳۹۸

آرشیو خبرنامه الکترونیک

..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دفاعیه دکتری در دانشکده مهندسی راه‌آهن ::
 | تاریخ ارسال: 1403/10/18 | 
دفاعیه دکتری در دانشکده مهندسی راه‌آهن
محسن متذکر (دانشجوی دوره دکتری دانشکده مهندسی راه‌آهن)، ۱۶ دی ماه ۱۴۰۳ از رساله دکتری خود با عنوان «مدل سازی تماس چرخ و ریل با استفاده از روش چند مقیاسی ماکرو-نانو اصطکاک» دفاع نمود.
چکیده این رساله که به راهنمایی دکترجبارعلی ذاکری سردرودی و امیررضا خویی انجام شده، به شرح زیر می‌باشد.
چکیده:
پدیده اصطکاک و روانکاری نقش حیاتی در عملکرد سیستم‌های مکانیکی ایفا می‌کند و درک عمیق آن‌ها برای افزایش عمر مفید و کاهش خرابی اجزای مکانیکی ضروری است. در این پایان‌نامه، چارچوبی چندمقیاسی برای تحلیل رفتار اصطکاک و روانکاری در تماس چرخ و ریل با استفاده از روش‌های دینامیک مولکولی و المان محدود ارائه شده است. این پژوهش با هدف بررسی تأثیر زبری سطح، نوع روان‌کننده و شرایط محیطی بر نیروی اصطکاک و تنش‌های تماسی در مقیاس‌های نانو و ماکرو انجام شده است.

در بخش اول، با استفاده از شبیه‌سازی دینامیک مولکولی، تأثیر طول زنجیره آلکان‌ها، دما و حضور نانوذرات بر رفتار روانکاری در رژیم‌های مختلف (مرزی، مختلط و الاستوهیدرودینامیک) تحلیل شده است. نتایج نشان داد که افزایش طول زنجیره و دما منجر به کاهش نیروی اصطکاک و افزایش ضخامت فیلم روان‌کننده می‌شود، در حالی که نانوذرات نیروی اصطکاک را به دلیل تماس مستقیم با سطوح افزایش می‌دهند. همچنین مشخص شد که زبری در مقیاس نانو تأثیر چشمگیری بر نیروی اصطکاک دارد که در مقیاس میکرو قابل مشاهده نیست.
در بخش دوم، داده‌های نانومقیاس به مدل‌سازی ماکروسکوپی با روش المان محدود انتقال داده شد تا تأثیر شرایط مختلف روانکاری بر تنش‌های برشی، محل جوانه‌زنی ترک‌های خستگی و عمر مفید ریل بررسی شود. نتایج نشان داد که روانکاری روغنی تنش‌های تماسی را کاهش داده و عمر خستگی ریل را افزایش می‌دهد، اما محل ترک‌ها به عمق بیشتری منتقل می‌شود.
این پژوهش نه تنها به درک عمیق‌تر از رفتار اصطکاک و روانکاری در مقیاس‌های نانو و ماکرو کمک می‌کند، بلکه چارچوبی جدید برای پیش‌بینی و بهینه‌سازی عملکرد تماس چرخ و ریل ارائه می‌دهد. این رویکرد می‌تواند به بهبود طراحی سیستم‌های مکانیکی و کاهش هزینه‌های نگهداری و تعمیرات کمک کند.
واژگان کلیدی:
اصطکاک، نانو روانکاری، شبیه سازی چندمقیاسی، تماس چرخ و ریل، زبری سطح.

پست الکترونیکی: mohsen.motezakergmail.com

 
دفعات مشاهده: 501 بار   |   دفعات چاپ: 74 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر

CAPTCHA
   
سایر مطالب این بخش سایر مطالب این بخش نسخه قابل چاپ نسخه قابل چاپ ارسال به دوستان ارسال به دوستان

کلیه حقوق مادی ومعنوی این سایت متعلق به دانشگاه علم وصنعت ایران میباشد .هرگونه برداشت با ذکر منبع ، بلامانع است.

Persian site map - English site map - Created in 0.1 seconds with 46 queries by YEKTAWEB 4665