پژوهشکده مطالعات فرهنگی وزارت علوم

 | تاریخ ارسال: 1392/7/20 | 
  

پژوهشکده مطالعات فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

اولویت های پژوهشی گروه مطالعات فرهنگی

- چیستی، ابعاد و تحولات مطالعات فرهنگی آموزش عالی در ایران
-مبانی و الگوهای سیاستگذاری و برنامه ریزی فرهنگی در دانشگاه ها؛
-روش شناسی مطالعات فرهنگی؛
 - تحلیل وضعیت مطالعات فرهنگی در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی ایران؛
-  رویکردهای نظری در مطالعات فرهنگی و جامعه شناسی فرهنگی؛
 - بررسی شبهات دینی، فرهنگی و سیاسی دانشجویان دانشگاههای کشور؛
-  بررسی (میزان) فعالیتهای معنوی و شرکت در مراسم مذهبی توسط دانشجویان دانشگاههای کشور
 - برنامهریزی فرهنگی و اهمیت آن در رشد و توسعه بومی ـ ملی
-  سرمایه فرهنگی و آموزش عالی
 - شناسایی و تحلیل عرفان های نو ظهور در دانشگاه‌ها
-  بررسی وضعیت فرهنگی و اجتماعی دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در دانشگاههای خارج از کشور -بورسیه و آزاد-
 - آسیب شناسی شیوه‌های ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و ارائه راهکارهای مؤثر در این خصوص

اولویت های پژوهشی گروه مطالعات اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

اولویت های پژوهشی گروه مطالعات تطبیقی و میان رشته ای

- چیستی و ضرورت مطالعات میان رشته‌ای در ایران؛
- رابطه تحولات علمی، فرهنگی و اجتماعی با ظهور و توسعه علوم میان رشته‌ای؛
- نقش مطالعات میان رشته‌ای در روند تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری؛
- مبانی روش شناختی مطالعات میان رشته‌ای؛
- الزامات و مقتضیات گسترش مطالعات میان رشته‌ای در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی ایران؛
- رویکردها و الگوهای آموزش و پژوهش میان رشته‌ای در ایران؛
- بررسی راههای ترویج مبانی فکری حضرت امام خمینی(ره) در دانشگاهها
- بررسی شیوههای تعادل بخشی در فعالیتهای سیاسی دانشجویان در دانشگاهها و راههای ارتقای آن
- مطالعه شکلگیری و رشد جریان چپ جدید در دهه اخیر در میان دانشجویان
- بررسی سیر تاریخی- تحلیلی هفت دهه فعالیت دانشجویی در ایران
- مطالعه تطبیقی ساختار و کارکردهای اتحادیه‌ها و انجمن های دانشجویی و دانش آموختگی در جهان و کشورهای اسلامی
- گرایشهای فکری ـ فرهنگی در نشریات دانشجویی
- مطالعه تطبیقی در خصوص اعزام دانشجو در ایران و سایر کشورها
- آسیب شناسی نقاط قوت و ضعف اعزام دانشجو به خارج
- بررسی وضعیت اعزام دانشجو به خارج از کشور در رشته‌های علوم انسانی طی ۲۰ سال گذشته

فراخوان تهیه آئین نامه برای مباحث مقررات ملی ساختمان

در راستای مشارکت و فعال کردن بخش‌های علمی و تحقیقاتی و تشکل‌های حرفه‌ای کشور، دفتر امور مقررات ملّی ساختمان در نظر دارد تهیه آئین‌نامه برای مباحث نهم (طرح و اجرای ساختمانهای بتن آرمه) و دهم (طرح و اجرای ساختمانهای فولادی) مقررات ملّی ساختمان را که تفصیلی از احکامی است که در مقررات ملّی ساختمان به اختصار ذکر شده است و شامل دستورالعملها، روشها و توصیه‌های طراحی، اجرا یا نگهداری ساختمانها و چگونگی انجام کارهای فنی ساختمانی است، را از طریق مراجع علمی، تحقیقاتی، حرفه‌ای و دانشگاهی و NGOها به انجام برساند.

علاقه‌مندان می‌توانند، ضمن اعلام آمادگی، جهت کسب اطلاعات بیشتر با تلفن ۸۲۹۳۲۵۰۳ سرکار خانم مهندس پاکروان تماس حاصل نمایند.

 محورهای دومین همایش ملی فناوری های نوین صنعت ساختمان

 ۱. نقش استفاده از فن آوری های نوین در ساخت و سازها( زمان -هزینه و کیفیت )

 ۲. نقش مصالح نوین در فن آوریهای جدید سا ختمانی و صنعتی سازی

 ۳. سیستم های سازه های مقاوم در برابر زلزله خصوصا در فن آورهای نوین ساختمان

 ۴. نقش مصالح بومی در صنعتی سازی ساختمان و راهکارهای استفاده از آن

 ۵. ارزیابی اثر معماری ایرانی اسلامی ایران در ساخت و سازهای اخیر

 ۶. الگوهای بومی و محلی در فناوریهای نوین ساختمان و تجارب موفق در کشور 

 ۷. نقش معماری اسلامی ایرانی در پروژهای مسکن مهر وارئه اقدامات انجام شده

 ۸. راهکارهای بکارگیری و استفاده از فن آوری های نوین در بافت های فر سوده (تجربه ها ی موفق)

 ۹. استفاده از تجارب جهانی صنعتی سازی و فن آوریهای نوین صنعت ساختمان

 ۱۰. آسیب شناسی و تعیین موانع بر سر راه توسعه صنعتی سازی در ساختمان

 ۱۱. بررسی مزایا و معایب فناوری های نوین صنعت ساختمان

 ۱۲. کاربرد فناوری های نوین ساختمان در مسکن روستایی (تجربه ها ی موفق)

 ۱۳. ارزیابی سیستم های اجرا شده در حوزه صنعتی سازی در ایران (معماری و سازه )

 ۱۴. ارائه راهکارهایی جهت فرهنگ سازی و گسترش استفاده از فناوریهای نوین در صنعت ساختمان

 ۱۵. ارائه راهکار هایی جهت حمایت از گسترش صنعتی سازی از طریق متولیان ساخت وساز کشور 

 ۱۶. بررسی تاثیر قانونمندی و یکسان سازی الگوی ساخت صنعتی واستفاده از فناوریهای نوین در گسترش ساخت و ساز صنعتی و جلوگیری از تنوع و پراکندگی کاری بازدارنده

۱۷. معرفی سیستم های سازه ای بارویکرد صنعتی (اسکلت و سقف)

 ۱۸. معرفی سیستم های غیر سازه ای بارویکرد صنعتی (دیوارهای داخلی ، اجرای معماری ، تاسیساتی )

 ۱۹. معرفی مصالح جدید در سبک سازی سازه ها (بتن های سبک)

 ۲۰. امکان سنجش جهت نیل به اهداف ذکر شده در برنامه پنجم توسعه در خصوص صنعتی سازی و استفاده از فناوریهای نوین

 

چشم­انداز توسعه بلند مدت شهر تهران

چشم­انداز توسعه بلندمدت شهر تهران، که سیمای مطلوب شهر در افق طرح و میثاقی برای توسعه پایدار کلانشهر تهران و پایتخت کشور است، هماهنگ با چشم­انداز بیست­ساله کشور، مبتنی بر آرمان­های زیر است:

 

- تهران؛ شهری با اصالت و هویت ایرانی - اسلامی (شهری که برای رشد و تعالی انسان و حیات طیبه، سامان می­یابد

 - تهران؛ شهری دانش پایه، هوشمند و جهانی

- تهران؛ شهری سرسبز و زیبا، شاداب و سرزنده با فضاهای عمومی متنوع و گسترده

 - تهران؛ شهری امن و مقاوم در برابر انواع آسیب­ها و مقاوم در برابر مخاطرات و سوانح

  - تهران؛ شهری پایدار و منسجم با ساختاری مناسب برای سکونت، فعالیت و فراغت

 - تهران؛ شهری روان با رفاه عمومی و زیرساخت­های مناسب، همراه با تعدیل نابرابری­ها و تأمین عادلانه کلیه حقوق –شهروندی

 - تهران؛ کلانشهری با عملکرد­های ملی و جهانی و با اقتصادی مدرن و مرکزیت­ امور فرهنگی - پژوهشی و سیاسی در سطح کشور، و حداقل یکی از سه شهر مهم و برتر منطقه آسیای جنوب­غربی

 

چشم انداز سازمان میراث فرهنگی

۱-دست یافتن  به جایگاه واقعی ایران در جهان به عنوان یکی ازغنی ترین، کهن ترین و تأثیرگذارترین فرهنگها و تمدنهای بشری، با ویژگیهای طبیعی کم نظیر و برخوردار از تعاملی سازنده و الهام بخش در عرصه بین المللی

۲- برخوردار از نظام مدیریت بروز و کارآمد،(متکی برتعامل و مشارکت جامعه ذینفعان)، بهره مند از دانش فناوری مرتبط در سطح  جهانی ، توانا در تولیدعلم و فنآوری، با اتکا بر منابع انسانی دانش پایه و ماهر مسئولیت پذیر، سرمایه اجتماعی روبر شد، مبتنی بر اصولا خلاقی و ارزشهای اسلامی و ملی و مقتضیات  فرهنگی ،جغرافیایی و تاریخی کشور.

۳-برخوردار از نظام برنامه ریزی هدفمند با اقتصادی سالم، باثبات، رقابتپذیر، و با رشد و شتاب مناسب و در تعامل با اقتصاد جهانی، با ایفای نقش موثر در اقتصاد ملی و منطبق بر مزیتهای نسبی فرهنگی ، تاریخی طبیعی کشور.

 ۴- بهره مند از آثار فرهنگی –تاریخی ، طبیعی و هنرهای سنتی متکی بر نظام جامع:شناخت و پژوهش، حفاظت احیاء، ارتقاء و بهره برداری

خردمندانه، در تعامل سازنده و هدفمند با حیات فرهنگی– اجتماعی و اقتصادی، تقویت حس مسئولیت عمومی، تحکیم هویت ملی و وفاق اجتماعی.

۵-  بهره مند از گردشگری پر رونق، با محصولات متنوع، بازارهای سامان یافته، خدمات استاندارد شده و دست یافته به جایگاه برتر گردشگری منطقه و یکی از قطبهای گردشگری جهان بویژه جهان اسلام.

سیاستهای کلان سازمان

۱-شناسائی و مستند سازی میراث فرهنگی(ملموس وغیرملموس)،میراث طبیعی، هنرهای سنتی ،صنایع دستی و جاذبه های گردشگری کشور

 ۲-  شناخت گستره جغرافیائی , پژوهش وعمق یابی دوره های تاریخی, معرفی وحمایت ازفرهنگ،هنر و تمدن ایرانی

 ۳-ارتقاء کمی و کیفی، تنوع بخشی و گسترش پژوهشهای بنیادی، کاربردی وبهره گیری از علوم و فناوریهای روزآمد در بخش میراث فرهنگی(ملموس وغیرملموس)،هنرها و دانش سنتی، میراث طبیعی، صنایع دستی و گردشگری

 ۴-معرفی ارزشها و ظرفیتهای نهفته در میراث فرهنگی (مادی وغیرمادی)، میراث طبیعی، دانش و هنرهای سنتی  و صنایع دستی و گردشگری کشور در سطح ملی، منطقه ای و جهانی

 ۵-تدوین نظام مدیریت حفاظت, احیا, ساماندهی و بهره برداری خردمندانه از اثار بر اساس معیارهای طبقه بندی وهرم ارزشی آنها

 ۶-تدوین نظام مدیریت حفاظت و نجات بخشی آثار فرهنگی(ملموس وغیرملموس) و طبیعی در معرض خطر ،و یا در شرایط بحران و هنرهای سنتی در حال زوال (با بند۳)

 ۷-طبقه بندی آثار بر اساس ارزشهای فرهنگی, تاریخی و طبیعی و تدوین هرم ارزشی آنها

 ۸-توسعه کمی و کیفی نظام آموزشی رسمی (در مقاطع مختلف آموزشی) و عمومی بمنظور ارتقاء دانش تخصصی و همگانی , ترویج فرهنگ و گسترش آگاهیهای عمومی در زمینه میراث فرهنگی (ملموس وغیر ملموس)،طبیعی، صنایع دستی و گردشگری

 ۹-تعمیق وحدت ملی و وفاق اجتماعی و درک و احترام متقابل در میان فرهنگهای بومی کشور با تاکید بر بقا و رقاء فرهنگ وهویت ملی– اسلامی ایران از طریق صیانت از تنوع فرهنگی و گسترش گردشگری

 ۱۰-تقویت باور وعزم ملی در ارکان تصمیم گیری کشور و اقشار مختلف جامعه ازطریق توسعه بخش میراث فرهنگی(ملموس وغیرملموس)، طبیعی، گردشگری و صنایع دستی وارتقاء جایگاه آن دربرنامه های توسعه بویژه برنامه پنجم توسعه اقتصادی اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران

 ۱۱-نهادینه سازی ارزشهای میراث فرهنگی(ملموس وغیرملموس)، هنرهای سنتی و طبیعی کشور، حفظ و تقویت سرمایه اجتماعی بخش از طریق توسعه آموزشهای رسمی و تخصصی و ارتقاء آگاهی عمومی, مسئولیت همگانی و مشارکت حداکثری مردم در حفاظت و بهره برداری خردمندانه از آنها

 ۱۲-ایجاد سازوکارهای لازم و تقویت انگیزه در مجامع علمی جهانی برای مطالعات ایرانشناسی و پژوهشهای مرتبط با تمدن ایرانی– اسلامی

 ۱۳-ایفای تعهدات ذیربط بین المللی و منطقه ای، توسعه طرحها و پروژه های مشترک، تبادل تجارب، ارتقا سطح همکاری و تعامل موثر با کشورها، مجامع علمی، پژوهشی و دانشگاهی و سازمانهای بین المللی در بخش میراث فرهنگی(ملموس وغیرملموس)،طبیعی،صنایع دستی و گردشگری

۱۴-توسعه همکاریهای علمی، پژوهشی، آموزشی و اجرائی با مراکز آموزش عالی، دانشگاهی و موسسات پژوهشی در بخش میراث فرهنگی(ملموس وغیرملموس)، طبیعی، صنایع دستی و گردشگری

 ۱۵-بهره گیری از سازوکارهای مدیریت یکپارچه بمنظور گسترش همکاری و هم افزائی در فعالیتهای بین حوزه ای و بین بخشی و افزایش بهره وری میراث فرهنگی (ملموس وغیرملموس), طبیعی، صنایع دستی و گردشگری

 ۱۶-تدوین نظام جامع حمایت از فعالیتهای خلاقانه و ابتکارات داوطلبانه در بخش میراث فرهنگی، طبیعی، صنایع دستی و گردشگری

 ۱۷-اعتماد سازی و حمایت از گردشگران، ساماندهی خدمات گردشگری در مبادی و مقاصد گردشگری و  تسهیل ورود وخروج گردشگران

 ۱۸-تدوین نظام جامع استاندارد های ناظر بر محصولات و خدمات گردشگری

 ۱۹-حمایت از تنوع محصولات گردشگری و صنایع دستی و خلق مزیتهای جدید بمنظور پاسخگوئی به بازارهای هدف

 ۲۰-بهره گیری از روشهای نوین تبلیغات، بازاریابی و ارائه بسته های محصولات گردشگری کشور بمنظور معرفی مزیتها و محصولات گردشگری و صنایع دستی کشور

 ۲۱-شناسائی بازارهای هدف گردشگری و صنایع دستی، تبادل تجارب، ارتقاء سطح همکاری فیمابین با  تاکید بر ایجاد توازن در تبادل گردشگر

 ۲۲-توسعه زیر ساختهای مرتبط با گردشگری و صنایع دستی با استفاده از مشارکت حداکثری جامعه ذینفعان و با اولویت فعالیتها و مناطق دارای مزیت نسبی

 ۲۳- ایجاد شرایط حقوقی– مدیریتی و اقتصادی مناسب برای تعامل سازنده میراث فرهنگی وطبیعی با حیات جاری جامعه بمنظور ایجاد ارزش افزوده اقتصادی میراثها بویژه در شهرها و بافتهای تاریخی با هدف جلوگیری از تخریب آنها

 ۲۴-  اتخاذ تدابیر لازم بمنظور ایفای سهم و نقش بخش میراث فرهنگی, صنایع دستی و گردشگری در ارتقاء شاخصهای اقتصاد ملی، اشتغال زائی، کاهش محرومیت مناطق محروم و افزایش سطح معیشت جوامع محلی.

 ۲۵-ایجاد زمینه های لازم برای کاهش اتکاء بخش به منابع مالی دولتی از طریق افزایش مشارکت و سرمایه گذاری بخش خصوصی داخلی و خارجی در بخش میراث فرهنگی, صنایع دستی و گردشگری

 ۲۶- تدوین نظام جامع حمایتی (تعرفه ای وغیرتعرفه ای)و تشویقی (مالی وغیرمالی)از فعالان در بخش میراث فرهنگی، طبیعی، صنایع دستی و گردشگری

 ۲۷-گسترش و حمایت از گردشگری طبیعی و روستائی بمنظور افزایش نشاط اجتماعی، سلامت عمومی ، رونق روستا، گردش متوازن مالی و کاهش مهاجرت های روستائی

 ۲۸- ایجاد نظام مدیریت داده و اطلاعات یکپارچه، بروز و کارآمد بخش با پشتیبانی سیستم اطلاعات جغرافیائی بمنظور جمع آوری، بازخوانی، پردازش، انتقال و تبادل اطلاعات و ایجاد امکان دسترسی ذینفعان و با  تاکید بر ضرورت استقرار نظام حسابهای اقماری گردشگری

 ۲۹-  ارتقاء کمی و کیفی نیروی انسانی از طریق ایجاد نظام بهینه جذب، آموزش، ارتقاء تخصص و مهارت و حمایت از نیروی انسانی شاغل در بخش میراث فرهنگی(ملموس وغیرملموس), طبیعی، صنایع دستی و گردشگری

 ۳۰-توانمندسازی جوامع محلی، ساماندهی و انتظام بخشی به فعالان بخش میراث فرهنگی(ملموس وغیرملموس), طبیعی، صنایع دستی و گردشگری و حمایت از ایجاد و توسعه تشکلهای غیردولتی در این بخش

 ۳۱-  ایحاد محیط حقوقی و اداری مناسب برای تحقق اهداف توسعه بخش ازطریق تدوین اصلاح و تکمیل قوانین و مقررات, تشکیلات روشها و استانداردها

 ۳۲-  بهینه سازی ساختار مدیریتی بمنظور اثر بخشی حاکمیت از طریق کاهش تصدی گری و تمرکز دولت در حوزه سیاستگذاری، هدایت، حمایت و نظارت و همچنین ارتقاء نقش و سهم بخش غیردولتی در بخش میراث فرهنگی (ملموس وغیرملموس),  طبیعی، صنایع دستی و گردشگری

 ۳۳-  ایجاد نظام مدیریت بروز و کارآمد مدیریت و کنترل پروژه بمنظور هدایت، پایش و ارزیابی مستمر فعالیتهای بخش میراث فرهنگی(ملموس وغیرملموس ), طبیعی صنایع دستی و گردشگری

 ۳۴-  بکارگیری اصول و سازوکارهای ارزیابی محیطی راهبردی (ارزیابی محیطی استراتژیک)در توسعه بخش بمنظور تحقق مفاد سند چشم انداز بخش میراٍث فرهنگی(ملموس وغیرملموس)،طبیعی ،صنایع دستی و گردشگری

 ۳۵-  تبیین و نهادینه کردن معیارهای اخلاق حرفه ای در فعالیتهای مرتبط با بخش ازجمله  کد اخلاق گردشگری برای ارتقاء سطح سلامت بخش میراث فرهنگی (ملموس وغیرملموس)، طبیعی، صنایع دستی و گردشگری و انطباق آن با معیارها و ارزشهای ملی- اسلامی

 ۳۶-  صیانت از میراث طبیعی و تنوع زیستی و تنوع منظر کشور و تعمیق رابطه مردم با طبیعت از طریق  توسعه پایدار طبیعت گردی

 ۳۷-  شناسائی، معرفی و حمایت ازگنجینه های زنده بشری، مشاهیر و مفاخر فرهنگ و هنر و حوزه تمدنی ایران

شرح وظایف پژوهشکده بناها و بافت های تاریخی و فرهنگی سازمان میراث فرهنگی

۱- پیشنهاد سیاست ها و خط مشی­های پژوهشی ابنیه و بافت کشور در چارچوب اهداف و وظائف پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به رئیس پژوهشگاه و کنترل و هدایت برنامه ها و نیز تدوین گزارش فعالیتهای سالانه.

۲- برنامه ریزی برای انجام پژوهش های ابنیه و بافت کشور با توجه به سیاست ها و خط مشی­های تعیین شده واولویت های برنامه های پژوهشگاه.

۳-انانجام پژوهش­های بنیادی و کاربردی در اثر شناخت ویژگی­های نظری و عملی آثار فرهنگی- تاریخی غیرمنقول و سیر تحول فنون و صنایع مختلف و یافتن قانونمندی های تغییر ساختار آنها در طول تاریخ و نشر نتایج به دست آمده از آن

۴- د پژوهش در شناخت عناصر سازه­ای و فنون ترکیب آنها به منظور حفظ و حمایت از شیوه­های معماری و شهرسازی بومی و منطقه­ای

۵- مطالعه، بررسی و پژوهش در بناها و بافت‌های تاریخی دارای ارزش منزلت فرهنگی

۶- پژوهش در فرآیند تطور بناها و بافت‌های فرهنگی ـ تاریخی و یافتن قانون‌مندی‌های تغییر ساختار آنها در طول تاریخ و نشر نتایج به دست آمده.

۷- پژوهش در ارتباط با محوطه ها و یافته­های فرهنگی- تاریخی با روش­های میدانی و کتابخانه­ای

۸- پژوهش در حفظ آثار فرهنگی- تاریخی به لحاظ ضرایب جغرافیائی،‌ طبیعی، زیست محیطی و هر یک از آنها

۹- پژوهش در تعیین، تبیین و تدوین روش علمی و عملی حفاظت از آثار فرهنگی- تاریخی

۱۰-همکاری با دیگر بخش های اجرائی سازمان در امر نگهداری، مرمت، بازسازی و احیاء میراث فرهنگی

۱۱-پژوهش در شناخت گستره و آثار حوزه فرهنگی آثار میراث فرهنگی ایران

۱۲-پژوهش در جایگاه آثار فرهنگی در ساختار هویت فرهنگی و بهره­مندی از نتایج آن در تحکیم هویت فرهنگی

۱۳-پژوهش در شناخت هنر و زیبائی آثار فرهنگی- تاریخی ایران

۱۴-پژوهش در تعیین، تبیین و تدوین ضوابط حرائم و ثبت آثار فرهنگی- تاریخی ایران

۱۵-شناسایی اموال و آثار فرهنگی- تاریخی ربوده شده از حوزه فرهنگی ایران در جهت استرداد آنها

۱۶-همکاری درانجام کلیه پژوهش ها و فعالیت های ابنیه و بافت که درسطح کشور انجام می شود.

۱۷-پهنه بندی فرهنگی کشور بر اساس دستاوردهای پژوهشهای ابنیه و بافت.

۱۸-تهیه اطلس مردم نگاری کشور و اطلس های موضوعی مردم شناختی.

۱۹-پیشنهاد و ارائه طرح های پژوهشی کاربردی مربوطه در حوزه وظایف پژوهشکده و اظهار نظر در مورد طرح های تحقیقاتی.

۲۰-مشارکت و عضویت در مجامع ملی و بین المللی.

۲۱- همکاری با مؤسسه های غیر دولتی)  (NGO برای گسترش فعالیتهای ابنیه و بافت

۲۲-مشارکت وهمکاری فعال و مؤثر با سازمان ها و محققان داخلی و خارجی درباره مطالعات ابنیه و بافت ایران و نظارت کامل برفعالیت های علمی آنان باهمکاری واحدهای ذیربط.

۲۳-انجام پژوهش های ابنیه و بافت درخارج از ایران، براساس برنامه های ارائه شده و در چارچوب روابط و مبادلات فرهنگی دولت جمهوری اسلامی ایران باکشورهای دیگر به ویژه کشورهای همسایه که مشترکات فرهنگی یا طبیعی بیشتری با ایران ارند..

۲۴-همکاری و مشارکت در پژوهش های مربوط به دانشگاه ها و مؤسسات آموزشی و پژوهشی عالی داخل و خارج از کشور و تبادل استاد و دانشجو در قالب تفاهمنامه های فیمابین.

۲۵-همکاری با دانشگاه ها و مؤسسات آموزشی و پژوهشی عالی در ایجاد دوره های تحصیلات تکمیلی و هدایت پایان نامه های مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری.

۲۶-همکاری وهماهنگی با دیگر پژوهشکده های پژوهشگاه درجهت تکمیل پژوهش های هر حوزه و انجام پژوهش های مشترک بمنظور رسیدن به یک شناخت کلی و جامع از میراث فرهنگی کشور.

۲۷-همکاری با مرکز اسناد سازمان و مبادله آخرین اطلاعات فراهم شده وبررسی شده با آن مرکز به منطور ایجاد بانک جامع اطلاعات سازمان. 

۲۸-ایجاد کتابخانه تخصصی، بانکهای اطلاعاتی، بهره مندی از پیشرفته ترین فن آوری ها در پژوهش های ابنیه و بافت، و گردآوری کلیه مطالبی که درداخل و خارج از کشور در زمینه ابنیه و بافت و فرهنگ عامه ایران انتشار می یابد.

۲۹-سنجش نتایج پژوهش های انجام شده و ارائه برای عرضه و معرفی در رسانه های همگانی و انتشار بصورت کتاب و مقاله و تهیه فیلم و سایر گونه های معرفی آثار و دستاوردهای پژوهشی و فرهنگی.

۳۰- تالیف و ترجمه کتابهای ابنیه و بافت و پیشنهاد برای چاپ و نشر آنها.

۳۱-تهیه واژه نامه ابنیه و بافت و واژه نامه های موضوعی مربوط جهت تهیه مقدمات تدوین دایرﺓ المعارف ابنیه و بافت

۳۲-راه اندازی مجله تخصصی پژوهشکده

۳۳-شناسائی آثار شاخص درحوزه ابنیه و بافت و پیشنهاد ثبت آنها در فهرست آثار ملی و جهانی.

۳۴-پژوهش به منظور شناسائی و معرفی جلوه های خاص میراث فرهنگی معنوی و میراث مشترک (فرهنگی- طبیعی) و اقدام در جهت ثبت آنها در فهرستهای ملی و جهانی.

۳۵-همکاری براساس پژوهش های انجام شده در جهت تقویت موزه های ابنیه و بافت کشور و ایجاد موزه های جدید ابنیه و بافت.

۳۶-شناسائی و معرفی هویت فرهنگی از طریق پژوهشهای ابنیه و بافت.

۳۷-پیشنهاد برگزاری همایش های ابنیه و بافت در سطح ملی و بین المللی و تشکیل گردهمایی های علمی و پژوهشی در جهت ارائه تحقیقات و نتایج.

۳۸-پیشنهاد افزایش یا کاهش شمار گروه های پژوهشی به تناسب نیازهای پژوهشکده.

۳۹-انجام وظایف دیگری که از ظرف پژوهشگاه میراث فرهنگی برعهده پژوهشکده ابنیه و بافت گذاشته می شود.

اولویت­های ارائه شده توسط آقای دکتر نقی­زاده و دکتر رنجبر

۱. مباحث نظری (تحقیقات بنیادین)

۱. تبیین جایگاه اندیشه اسلامی در حوزه معماری و شهرسازی

۲. برنامه­ریزی جدی و کارآمد و مؤثر آموزشی (اعم از آموزش رسمی و غیررسمی) برای رشته­های شهرسازی، معماری و سایر رشته­های مرتبط

۳. بازخوانی مفهوم و تحولات بنیادین مباحث و موضوعات مربوط به شهر معماری (فضا، کالبد، کارکرد، ...) از منظر جهان بینی اسلامی

۴. تبیین رابطه شهرسازی و سنت اسلامی

۵. فلسفه علم و فلسفه معماری، هماهنگ با بینش اسلامی

۶. نیازسنجی در معماری بر پایه انسان­شناسی اسلامی (معنای کارکرد از منظر اسلام)

۷. ریشه­یابی و معرفی نسخه ایرانی بسیاری از رشته­ها و دروس و مباحثی که جدید الولاده یا غربی پنداشته می­شوند

۸. مبان زیبایی­شناسی و فلسفه هنر از منظر تعالیم اسلامی

۹. تبیین رابطه علوم مختلف (اعم از علوم انسان و طبیعی و فن­آوری) با شهرسازی و معماری

۱۰. تبیین جنبه­های مختلف هویت اسلامی در شهر

۱۱. تبیین جنبه­های مختلف هویت اسلامی در معماری

۱۲. پایداری شهری در فرهنگ اسلامی

۱۳. بررسی و نظریه­پردازی در مورد رابطه متقابل انسان کامل (در دیدگاه مکتب اسلام و فرهنگ ایرانی) با محیط کامل (طبیعی و مصنوعی) و رابطه بین کمال انسان با محیط کامل

۱۴. ارتباط میان محیط کالبدی شهر و شهروند و نقش طراحان شهری در تعالی این ارتباط

۱۵. تعریف و مفهوم سکونت و سکونتگاه بومی، ابعاد و چارچوب­ها

۱۶. سیما و منظر شهر (نشانه­شناسی و معناشناسی)

۱۷. محله و مراکز محله­ای

۱۸. طراحی معماری کمال­گرا و استعلایی )رویکرد هدف محوری در طراحی معماری(

۱۹. بومی­سازی حوزه­های اندیشه در معماری و شهرسازی

۲۰. شهر و روستا و تعاملات آن­ها، نیازها و چشم­اندازها

۲۱. مردم و انسان در فضای خرد و کلان کالبدی

۲۲. نگاهی تحلیلی به تاریخ معماری و شهرسازی جهان از گذشته تا حال

۲۳. شرح و بسط فلسفی و نظری محیط متعادل (منبعث از عدالت) از دیدگاه اسلام و چیستی چنین محیطی

۲۴. متأثر شدن برنامه­های کلان توسعه از ساز و کار توسعه درون­زا

۲۵. پرداختن به معماری اندیشه و یا مدل­سازی مفهومی

۲۶. شرح و بسط نظریه ارتباط متقابل زبان، ذهن، محیط و تأثیر هر یک از آن­ها بر دو دیگر و نحوه خلق و ساماندهی محیط­های زیست متعادل و متناسب فرهنگ­های بومی بر پایه نتایج حاصل

۲۷. فهم معماری خانه ایرانی

۲۸. بررسی عوامل اجتماعی و فرهنگی مؤثر بر توسعه شهری

۲۹. تأثیر کیفیت­های محیطی بر روح و روان انسان

۳۰. ماهیت فن­آوری از بینش اسلامی

۳۱. جمع میان تداوم و تحول در معماری

۳۲. چگونگی بسط مسکن به محله و بالعکس ازابعاد اجتماعیـ روان­شناختی

۳۳. معنی در شهر و نقش آن در تعمیق تعلق به مکان، ارتقاء حس شهروندی و برقراری آیین شهروندی

۳۴. ...

 

. مباحث تاریخی

۱. نگاه به تاریخ معماری و شهرسازی جهان (نگاه تحلیلی)

۲. نگاه تحلیلی به تاریخ معماری و شهرسازی معاصر ایران

۳. مهمترین ویژگی­های معماری و شهرسازی دوران اسلامی ایران با توجّه به تعالیم اسلامی

۴. مهمترین ویژگی­های معماری و شهرسازی دوران اسلامی ایران با توجّه به شرایط محیطی و اقلیمی و اجتماعی و اقتصادی

۵. بازخوانی ماهیت طراحی معماری با رویکردی بر پایه بینش اسلامی

۶. شناخت و بازخوانی و تفسیر دوباره معماری سنتی ایران از جنبه تجربه­های طراحی معماری

۷. نگاه تحلیلی به تاریخ معماری و شهرسازی دوران اسلامی ایرانی

۸. بررسی و تفسیر معماری سنتی ایرانی اسلامی

۹. شناخت سازه­های سنتی در معماری ایرانی

۱۰. ...

 

۳. مباحث مرتبط با روشها/ فرآیند/ ارزیابی/ نقد

۱. نقد جدّی آراء موجود (که معمولاً مأخوذ از بیگانه است) در مورد معماری و شهرسازی ایرانی و اسلامی. توجه کنیم که معیارهای نقد از منابع و مراجع خودی استخراج شده باشند

۲. نقد دیدگاه­های معاصر غربی در حوزه زیبایی­شناسی و فلسفه هنر با معیارهای اسلامی (و به این ترتیب، در دسترس بودن معیارهای اسلامی ضرورت دارد)

۳. نقد دیدگاه­های معاصر غربی در حوزه معماری و شهرسازی (و به این ترتیب، در دسترس بودن معیارهای اسلامی ضرورت دارد)

۴. مواجهه منطقی با متون ترجمه شده از سایر مکاتب تمدنها و ملل و بهره­گیری از آن­ها به عنوان بخشی از دانش بشری و نه به عنوان «وحی مُنزل» تا جایی که به کمک آن­ها بتوان «قانون» و «شفا» تدوین کرد، نه آن که آنها را ملاک و معیار تقلید قرار داد

۵. توجه به نظریه­هایی که فرآیند استفاده از منابع و متون اصلی و اولیه اسلامی (قرآن کریم و حدیث) را توضیح دهند و معرفی کنند

۶. شناخت رویکرد آیات و احادیث معصومین (ع) در مباحث معماری و شهرسازی، و معرّفی راههای بهره­گیری از آنها در دورانها و سرزمینها مختلف

۷. مبانی ارزیابی و ارشیابی اثر معماری

۸. زندگی امروز ما و نحوه پیوند آن با سنّت­های الهی در عرصه معماری و شهرسازی

۹. بررسی آراء‌ و افکار اساتید مطرح جهان در حوزه معماری و شهرسازی

۱۰. مبانی ارزیابی اثر در معماری

۱۱. بررسی مطلوبیت تنوع سکونت طبقات اجتماعی در محلات شهری

۱۲. مشارکت مردمی در فرآیند طراحی شهری با توجه به فرهنگ و خرده فرهنگ­های ایرانی

۱۳. بررسی نظری و تعریف مجدد مفاهیم پایه شهر، شهرسازی، شهرداری، شهرنشینی (تمدن)،‌ شهروندی با رویکرد انتقادی ـ تطبیقی در رابطه با فرهنگ و جامعه دیروز و امروز ایرانی

۱۴. بررسی و نظریه­پردازی در مورد ماهیت، احکام پایه و ویژگی­های ثابت و غیر ثابت (نسبی) معماری و شهرسازی اسلامی با تأکید بر مطالعات تطبیقی

۱۵. نگرش جدید به گونه­شناسی معماری

۱۶. ماهیت و فرآیند طراحی معماری

۱۷. نقد مکاتب رقیب دیدگاه اسلامی در مباحث زیبایی­شناسی، فلسفه هنر و معماری و شهرسازی

۱۸. ...

. موضوعات مربوط به سیاستها

۱. عزم ملی برای اصلاح وضع موجود

۲. حمایت جدی از کسانی که در این زمینه­ها فعالیت دارند

۳. تغییر نگرش به مباحث مربوطه، لااقل در حد کوچکترین اختراعات صنعتی

۴. تأمین منابع و مراجع مناسب برای آموزش به همراه اطمینان از انجام برنامه­های آموزشی مطابق برنامه­ها و نه به شیوه سابق یا جاری که گاهی به شرح دروس توجهی نمی­شود

۵. حمایت از نظریات جدید (از طریق کاربردی نمودن آن)

۶. زمینه­سازی برای تولید و مولدشدن جامعه

۷. پرداختن به بسترسازی مناسب برای ذخیره­سازی اطلاعات و تجربیات

۸. بسترسازی مناسب در راستای جمع­آوری اطلاعات و تجربیات

 

الف) مباحث مفهومی

۱. تبیین هویت اسلامی معماری و شهرسازی

۲. تبیین مبانی نظری هنر و زیبایی شناسی در پرتو بینش اسلامی

۳. ارزیابی و نقد دیدگاه ها برپایه بینش اسلامی

۴. مبانی نظری هنر و زیبایی شناسی. نقد و تحلیل دیدگاه ها

۵. مبانی نظری معماری و شهرسازی. نقد و تحلیل دیدگاه ها

فلسفه هنر و زیبایی­شناسی از منظر اسلامی

نقد دیدگاه­های معاصر غربی در حوزه زیبایی­شناسی و فلسفه هنر

بازخوانی تحولات بنیادی معماری (فضا، کالبد، کارکرد) از منظر جهان بینی اسلامی

بازخوانی ماهیت طراحی معماری با رویکردی بر پایه بینش اسلامی

یازسنجی در معماری بر پایه انسان­شناسی اسلامی (معنای کارکرد از منظر اسلام)

بومی­سازی حوزه­های اندیشه در معماری و شهرسازی

تبیین جایگاه اندیشه اسلامی در حوزه معماری و شهرسازی

بررسی و تفسیر معماری سنتی ایرانی اسلامی

توجه به نظریه­هایی که فرآیند استفاده از منابع و متون اصلی و اولیه اسلامی (قرآن کریم و حدیث) را توضیح دهند و معرفی کنند

مواجهه منطقی با متون ترجمه شده از سایر مکاتب تمدنها و ملل و بهره­گیری از آن­ها به عنوان بخشی از دانش بشری و نه به عنوان «وحی مُنزل» تا جایی که به کمک آن­ها بتوان «قانون» و «شفا» تدوین کرد، نه آن که آنها را ملاک و معیار تقلید قرار داد

فلسفه علم و فلسفه معماری، هماهنگ با بینش اسلامی

بررسی و نظریه­پردازی در مورد ماهیت، احکام پایه و ویژگی­های ثابت و غیر ثابت (نسبی) معماری و شهرسازی اسلامی با تأکید بر مطالعات تطبیقی

بررسی و نظریه­پردازی در مورد رابطه متقابل انسان کامل (در دیدگاه مکتب اسلام و فرهنگ ایرانی) با محیط کامل (طبیعی و مصنوعی) و رابطه بین کمال انسان با محیط کامل

مبانی زیبایی­شناسی و فلسفه هنر اسلامی

نسبت مکتب اسلام با مباحث زیبایی­شناسی، فلسفه هنر و معماری و شهرسازی

رویکرد آیات و احادیث معصومین (س) در مباحث معماری و شهرسازی

نقد مکاتب رقیب دیدگاه اسلامی در مباحث زیبایی­شناسی، فلسفه هنر و معماری و شهرسازی

پرداختن به معماری اندیشه و یا مدل­سازی مفهومی

شرح و بسط فلسفی و نظری محیط متعادل (منبعث از عدالت) از دیدگاه اسلام و چیستی چنین محیطی

شرح و بسط نظریه ارتباط متقابل زبان، ذهن، محیط و تأثیر هر یک از آن­ها بر دو دیگر و نحوه خلق و ساماندهی محیط­های زیست متعادل و متناسب فرهنگ­های بومی بر پایه نتایج حاصل

 

ب) مباحث مفهومی- مصداقی

۱. تبیین ملاک ها و معیارهای ارزیابی و نقد آثار برپایه هویت اسلامی

۲. بازخوانی مفاهیم بنیادی در معماری در پرتو بینش اسلامی (کالبد، فضا، کارکرد، فرایند طراحی و نیازسنجی)

۳. نقد و تحلیل دیدگاه ها در معماری و شهرسازی معاصر

 

هویت اسلامی در معماری

هویت اسلامی در شهر­سازی

نقد دیدگاه­های معاصر غربی در حوزه معماری و شهرسازی

هویت در شهرسازی

پایداری شهری در فرهنگ اسلامی

سیما و منظر شهر (نشانه­شناسی و معناشناسی)

شهرسازی و سنت اسلامی

طراحی معماری کمال­گرا و استعلایی (رویکرد هدف محوری در طراحی معماری)

شناخت و بازخوانی و تفسیر دوباره معماری سنتی ایران از جنبه تجربه­های طراحی معماری

زندگی امروز ما و نحوه پیوند آن با سنّت­های الهی در عرصه معماری و شهرسازی

بررسی آراء‌ و افکار اساتید مطرح جهان در حوزه معماری و شهرسازی

مبانی ارزیابی اثر در معماری

نقد جدّی آراء موجود (که معمولاً مأخوذ از بیگانه است) در مورد معماری و شهرسازی ایرانی و اسلامی. توجه کنیم که معیارهای نقد از منابع و مراجع خودی استخراج شده باشند

فهم معماری خانه ایرانی

ماهیت فن­آوری از بینش اسلامی

جمع میان تداوم و تحول در معماری

ماهیت و فرآیند طراحی معماری

مبانی ارزیابی و ارشیابی اثر معماری

معنی در شهر و نقش آن در تعمیق تعلق به مکان، ارتقاء حس شهروندی و برقراری آیین شهروندی

بررسی نظری و تعریف مجدد مفاهیم پایه شهر، شهرسازی، شهرداری، شهرنشینی (تمدن)،‌ شهروندی با رویکرد انتقادی ـ تطبیقی در رابطه با فرهنگ و جامعه دیروز و امروز ایرانی

مهمترین ویژگی­های معماری و شهرسازی دوران اسلامی ایران

 

ج) مباحث مصداقی

 

۱. تحلیل تاریخ معماری و شهرسازی تمدن اسلامی- ایرانی

۲. تحلیل و ریشه­یابی مشکلات معماری و شهرسازی معاصر و ارائه راه حل ها در پرتو مطالعات نظری

۳. بازخوانی رابطه انسان و معماری در عرصه های شخصی و عرصه های جمعی محله و شهر

۴. رابطه انسان با عوامل محیطی، طبیعت، فناوری، اقتصاد و ...

 

محله و مراکز محله­ای

تعریف و مفهوم سکونت و سکونتگاه بومی، ابعاد و چارچوب­ها

شهر و روستا و تعاملات آن­ها، نیازها و چشم­اندازها

مردم و انسان در فضای خرد و کلان کالبدی

نگاه به تاریخ معماری و شهرسازی جهان (نگاه تحلیلی)

نگاه تحلیلی به تاریخ معماری و شهرسازی دوران اسلامی ایرانی

نگاه تحلیلی به تاریخ معماری و شهرسازی معاصر ایران

نگاهی تحلیلی به تاریخ معماری و شهرسازی جهان از گذشته تا حال

حمایت جدی از کسانی که در این زمینه­ها فعالیت دارند

تغییر نگرش به مباحث مربوطه، لااقل در حد کوچکترین اختراعات صنعتی

شناخت سازه­های سنتی در معماری ایرانی

مواجهه منطقی با متون ترجمه شده از سایر مکاتب تمدنها و ملل و بهره­گیری از آن­ها به عنوان بخشی از دانش بشری و نه به عنوان «وحی مُنزل» تا جایی که به کمک آن­ها بتوان «قانون» و «شفا» تدوین کرد، نه آن که آنها را ملاک و معیار تقلید قرار داد

برنامه­ریزی جدی و کارآمد و مؤثر آموزشی (اعم از آموزش رسمی و غیر رسمی) برای رشته­های معماری، شهرسازی و سایر رشته­های مرتبط

تأمین منابع و مراجع مناسب برای آموزش به همراه اطمینان از انجام برنامه­های آموزشی مطابق برنامه­ها و نه به شیوه سابق یا جاری که گاهی به شرح دروس توجهی نمی­شود

ریشه­یابی و معرفی نسخه ایرانی بسیاری از رشته­ها و دروس و مباحثی که جدید الولاده یا غربی پنداشته می­شوند

عزم ملی برای اصلاح وضع موجود

شناخت سازه­های سنتی

نگرش جدید به گونه­شناسی معماری

بررسی عوامل اجتماعی و فرهنگی مؤثر بر توسعه شهری

بررسی مطلوبیت تنوع سکونت طبقات اجتماعی در محلات شهری

تأثیر کیفیت­های محیطی بر روح و روان انسان

چگونگی بسط مسکن به محله و بالعکس ازابعاد اجتماعیـ روان­شناختی

ارتباط میان محیط کالبدی شهر و شهروند و نقش طراحان شهری در تعالی این ارتباط

مشارکت مردمی در فرآیند طراحی شهری با توجه به فرهنگ و خرده فرهنگ­های ایرانی

متأثر شدن برنامه­های کلان توسعه از ساز و کار توسعه درون­زا

زمینه­سازی برای تولید و مولدشدن جامعه

پرداختن به بسترسازی مناسب برای ذخیره­سازی اطلاعات و تجربیات

حمایت از نظریات جدید (از طریق کاربردی نمودن آن)

بسترسازی مناسب در راستای جمع­آوری اطلاعات و تجربیات


دفعات مشاهده: 5813 بار   |   دفعات چاپ: 1233 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 24 بار   |   0 نظر