دانشکده مهندسی صنایع- برگزاری دفاعیه های دکتری
دفاعیه دکتری

حذف تصاویر و رنگ‌ها  | تاریخ ارسال: 1401/8/10 | 

طاهره هاشمی دانشجوی دکتری رشته مهندسی صنایع، از رساله خود با عنوان «مدل­سازی قراردادهای هماهنگی در زنجیره تأمین حلقه بسته محصولات غذایی تازه با در نظر گرفتن خودخوری کالایی»‏‎ ‎به راهنمایی آقای دکتر تیموری ۲۴ آبان ماه ۱۴۰۱ ساعت ۷:۳۰ دفاع خواهد نمود‎.

شماره دانشجوئی: ۹۵۸۷۱۰۷۸
نشانی الکترونیکی: hashemi_۹۶۱yahoo.com
استاد راهنما:  آقای دکتر ابراهیم تیموری
استاد مشاور: خانم دکتر فرناز برزین‌پور
اساتید داور داخلی: آقای دکتر میرسامان پیشوایی- آقای دکتر محمدرضا غلامیان
اساتید داور خارجی:  آقای دکتر مسعود ربانی- آقای دکتر بهروز کریمی
زمان دفاع: ۲۴ آبان ماه ۱۴۰۱- ساعت ۷:۳۰ کلاس ۳۰۱ ( طبقه سوم دانشکده)

چکیده:
بازار فروش محصولات غذایی تازه در سالهای اخیر رشد یافته و بخش مهمی از توسعه اقتصادی شده است. تازگی محصول به عنوان یک مزیت رقابتی در بازار خرده‌­فروشی مطرح شده و رفتار مشتریان در بازار متاثر از پارامترهایی از قبیل قیمت و میزان تازگی محصول است. خرده­‌فروشان، اغلب با چالش حضور همزمان محصولات جدید و قدیمی در قفسه­‌ها مواجه هستند که می­‌تواند اثر منفی بر سودآوری و میزان ضایعات داشته باشد. آنان برای اثرگذاری بر انتخاب مشتریان از سیاست تمایز قیمت استفاده می­‌کنند که منجر به رقابت داخلی بین محصولات بر اساس سن و قیمت آن­ها می‌­گردد. تصمیمات قیمت­‌گذاری بر تقاضای بازار، حجم فروش و در نتیجه سود خرده‌­فروش و اعضای بالادستی زنجیره تامین تاثیرگذار است. این در حالیست که خرده­‌فروشان و سایر اعضای زنجیره بعنوان موجودیت­‌های مستقل، در قالب یک زنجیره تامین غیرمتمرکز به تصمیم­‌گیری پرداخته و هر یک از آنها به دنبال بیشینه‌­سازی سودآوری خود هستند. چنانچه تصمیمات مختلف با یک رویکرد متمرکز اتخاذ شود، می­‌تواند منجر به افزایش سودآوری کل زنجیره و کاهش ضایعات گردد. ارائه طرح­‌های انگیزشی در قالب قراردادهای هماهنگی راهکاری جهت تشویق اعضای زنجیره به اجرای تصمیمات بهینه رویکرد متمرکز و در نتیجه افزایش سودآوری کل زنجیره تامین و هر یک از اعضای آن است.
در این رساله، به مدل­سازی قراردادهای هماهنگی در زنجیره تامین حلقه بسته محصولات تازه با در نظر گرفتن خودخوری کالایی پرداخته شده است. در این راستا، مفاهیم بازار بخش‌­بندی­‌شده، حضور مشتریان تخفیف­‌گرا، فعالیت­های پیشبرد فروش و سناریوهای اثرگذاری آنها بر تقاضای محصولات در مسائل مختلف مورد بررسی قرار گرفته­‌اند. در هر مسئله، سه رویکرد تصمیم‌­گیری غیرمتمرکز، متمرکز و هماهنگ با هدف بهینه­‌سازی سود زنجیره تامین و اعضای آن مورد مطالعه قرار گرفته و قرارداد هماهنگی بر مبنای بازگشت محصولات منقضی و پرداخت غرامت عدم فروش محصولات از سوی تولیدکننده به خرده­‌فروش طراحی شده است. مدل­های ریاضی با رویکرد تحلیلی حل شده و با استفاده از مثال­های عددی مختلف و همچنین داده‌­های واقعی زنجیره تامین شیر فراپاستوریزه پگاه اراک مورد ارزیابی قرار گرفته‌­اند. نتایج نشان می­‌دهند که قرارداد هماهنگی ارائه شده می­‌تواند منجر به افزایش سود اقتصادی کل زنجیره و اعضای آن شده و همچنین میزان محصولات بازگشتی و ضایعات زنجیره را نیز کاهش دهد.

نشانی مطلب در وبگاه دانشکده مهندسی صنایع:
http://www.iust.ac.ir/find-61.11055.68849.fa.html
برگشت به اصل مطلب