![](./files/ie/images/1402/phd/mrs.yousefi-1402-10-18.jpg)
عطیه یوسفی دانشجوی دکتری رشته مهندسی صنایع، از رساله خود با عنوان «توسعه چارچوب ترکیبی یادگیری ماشین-بهینهسازی برای قیمتگذاری رقابتی در شرایط عدم قطعیت: مطالعه موردی خردهفروشی آنلاین» به راهنمایی آقای دکتر پیشوایی ۱۹ دی ماه ۱۴۰۲ ساعت ۷:۳۰ دفاع خواهد نمود.
شماره دانشجوئی: ۹۸۸۷۳۰۸۶
نشانی الکترونیکی: atyousefi ymail.com
استاد راهنما: آقای دکتر میرسامان پیشوایی
استاد مشاور: آقای دکتر بابک امیری
اساتید داور داخلی: آقای دکتر محمدرضا رسولی- آقای دکتر هادی صاحبی
اساتید داور خارجی: آقای دکتر رضا توکلیمقدم- آقای دکتر رضا بابازاده
زمان دفاع: ۱۹ دی ماه ۱۴۰۲- ساعت ۷:۳۰ کلاس ۲۰۸ ( طبقه دوم دانشکده)
چکیده:
اذعان ادبیات علمی و تجربه عملی کسبوکارها در زمینه افزایش سودآوری در نتیجه پیوند تصمیمات قیمتگذاری و تبلیغات سبب شده است که در دهههای اخیر مطالعات گستردهای در زمینه ادغام این دو تصمیم صورت بپذیرد. لیکن، پژوهشهای صورت گرفته در این زمینه، مدلهای سنتی تبلیغات و قیمتگذاری را سرلوحه برنامهریزی خود قرار دادهاند، با وجود اینکه بهدلیل تغییرات ماهیتی بازار در فضای الکترونیک، مدلهای سنتی از کارایی کمتری برخوردار هستند. بر این اساس، رساله حاضر به توسعه چارچوبی ترکیبی از یادگیری ماشین و بهینهسازی به منظور یکپارچهسازی تصمیمات قیمتگذاری و تبلیغات با در نظر گرفتن پویایی و عدم قطعیت در فضای کسبوکارهای برخط پرداخته است. به منظور نیل به این هدف، در این رساله ۳ مدل متمایز به منظور ترکیب این دو تصمیم برای یک خردهفروش برخط فرضی توسعه یافته است که در هر یک از مدلهای مذکور تلاش شده است تا با مینیمسازی هزینه تبلیغات، سودآوری خردهفروش حداکثر گردد و به ماهیت پویا و غیرقطعی تصمیمگیری در فضای الکترونیک نیز توجه گردد.
بررسی نتایج نشان از آن دارد که طراحی تبلیغات در فضای رسانههای اجتماعی تصمیمی پیچیده و چند وجهی است که نیازمند تصمیمگیری دقیق در زمینه زمان ارسال/بازارسال تبلیغات و انتخاب افرادی مناسب جهت ارائه تبلیغات میباشد. در غیر این صورت، ارائه تبلیغات سودآوری مدنظر مدیران را به همراه نخواهد داشت. بر اساس دادههای استفاده شده در این رساله، حداکثر دو هفته پس از ارائه تبلیغات اولیه، تبلیغات پشتیبان میبایست به منظور حفظ اثرگذاری تبلیغات منتشر گردد. در تحلیلی دیگر مشخص گردید که انتخاب کاربران اثرگذار با در نظر گرفتن ویژگیهای رفتاری و حرفهای ایشان مانند نوع پیامهای طراحی شده توسط آنان میتواند اثربخشی تبلیغات را به میزان قابل توجهی تحت تأثیر قرار دهد. به ویژه برای کاربران اثرگذار سلبریتی که هزینه قابل توجهی را دریافت مینمایند، عدم توجه به ویژگیهای مذکور، به طور متوسط ۲۵% هزینه تبلیغات را افزایش میدهد. در نهایت، تحلیل مهم دیگری که در نتیجه این رساله حاصل گردید، تأثیر مفهوم انطباق در شناسایی دقیقتر شبکه مؤثر کاربران اثرگذار است. بررسی شبکه کاربران اثرگذار در نتیجه استفاده از این مفهوم نشان از آن دارد که عدم توجه به این مفهوم، به طور متوسط هزینهای معادل ۱۰۰ دلار مازاد را برای هر تبلیغ برای خردهفروش به همراه خواهد داشت. |