دانشکده مهندسی صنایع- برگزاری دفاعیه های دکتری
دفاعیه دکتری

حذف تصاویر و رنگ‌ها  | تاریخ ارسال: 1402/10/17 | 

عطیه یوسفی دانشجوی دکتری رشته مهندسی صنایع، از رساله خود با عنوان «توسعه چارچوب ترکیبی یادگیری ماشین-بهینه‌سازی برای قیمت‌گذاری رقابتی در شرایط عدم قطعیت: مطالعه موردی خرده‌فروشی آنلاین»‏‎ ‎به راهنمایی آقای دکتر پیشوایی ۱۹ دی ماه ۱۴۰۲ ساعت ۷:۳۰ دفاع خواهد نمود‎. 

شماره دانشجوئی: ۹۸۸۷۳۰۸۶
نشانی الکترونیکیatyousefiymail.com
استاد راهنما:  آقای دکتر میرسامان پیشوایی
استاد مشاور: آقای دکتر بابک امیری
اساتید داور داخلی: آقای دکتر محمدرضا رسولی- آقای دکتر هادی صاحبی
اساتید داور خارجی: آقای دکتر رضا توکلی‌مقدم- آقای دکتر رضا بابازاده
زمان دفاع: ۱۹ دی ماه ۱۴۰۲- ساعت ۷:۳۰ کلاس ۲۰۸ ( طبقه دوم دانشکده)

چکیده:

اذعان ادبیات علمی و تجربه عملی کسب‌وکارها در زمینه افزایش سودآوری در نتیجه پیوند تصمیمات قیمت­‌گذاری و تبلیغات سبب شده‌ است که در دهه‌های اخیر مطالعات گسترده‌ای در زمینه ادغام این دو تصمیم صورت بپذیرد. لیکن، پژوهش‌های صورت گرفته در این زمینه، مدل‌های سنتی تبلیغات و قیمت‌گذاری را سرلوحه برنامه‌ریزی خود قرار داده‌اند، با وجود اینکه به‌دلیل تغییرات ماهیتی بازار در فضای الکترونیک، مدل‌های سنتی از کارایی کمتری برخوردار هستند. بر این اساس، رساله حاضر به توسعه چارچوبی ترکیبی از یادگیری ماشین و بهینه‌سازی به منظور یکپارچه‌سازی تصمیمات قیمت‌گذاری و تبلیغات با در نظر گرفتن پویایی و عدم قطعیت در فضای کسب‌وکارهای برخط پرداخته است. به منظور نیل به این هدف، در این رساله ۳ مدل متمایز به منظور ترکیب این دو تصمیم برای یک خرده‌­فروش برخط فرضی توسعه یافته است که در هر یک از مدل­های مذکور تلاش شده است تا با مینیم‌­سازی هزینه تبلیغات، سودآوری خرده‌­فروش حداکثر گردد و به ماهیت پویا و غیرقطعی تصمیم­‌گیری در فضای الکترونیک نیز توجه گردد.

بررسی نتایج نشان از آن دارد که طراحی تبلیغات در فضای رسانه‌­های اجتماعی تصمیمی پیچیده و چند وجهی است که نیازمند تصمیم‌­گیری دقیق در زمینه زمان ارسال/بازارسال تبلیغات و انتخاب افرادی مناسب جهت ارائه تبلیغات می­‌باشد. در غیر این صورت، ارائه تبلیغات سودآوری مدنظر مدیران را به همراه نخواهد داشت. بر اساس داده‌­های استفاده شده در این رساله، حداکثر دو هفته پس از ارائه تبلیغات اولیه، تبلیغات پشتیبان می­‌بایست به منظور حفظ اثرگذاری تبلیغات منتشر گردد. در تحلیلی دیگر مشخص گردید که انتخاب کاربران اثرگذار با در نظر گرفتن ویژگی­‌های رفتاری و حرفه‌­ای ایشان مانند نوع پیام­های طراحی شده توسط آنان می­‌تواند اثربخشی تبلیغات را به میزان قابل توجهی تحت تأثیر قرار دهد. به ویژه برای کاربران اثرگذار سلبریتی که هزینه قابل توجهی را دریافت می­‌نمایند، عدم توجه به ویژگی­های مذکور، به طور متوسط ۲۵% هزینه تبلیغات را افزایش می­‌دهد. در نهایت، تحلیل مهم دیگری که در نتیجه این رساله حاصل گردید، تأثیر مفهوم انطباق در شناسایی دقیق­‌تر شبکه مؤثر کاربران اثرگذار است. بررسی شبکه کاربران اثرگذار در نتیجه استفاده از این مفهوم نشان از آن دارد که عدم توجه به این مفهوم، به طور متوسط هزینه‌­ای معادل ۱۰۰ دلار مازاد را برای هر تبلیغ برای خرده‌‌­فروش به همراه خواهد داشت. 

نشانی مطلب در وبگاه دانشکده مهندسی صنایع:
http://idea.iust.ac.ir/find-61.11055.76869.fa.html
برگشت به اصل مطلب