دانشکده مهندسی صنایع- برگزاری دفاعیه های دکتری
دفاعیه دکتری

حذف تصاویر و رنگ‌ها  | تاریخ ارسال: 1402/3/23 | 

وحید باباویسی دانشجوی دکتری رشته مهندسی صنایع، از رساله خود با عنوان « طراحی و برنامه‌ریزی زنجیره پشتیبانی از نت و تأمین تجهیزات و قطعات یدکی تعمیرپذیر (مطالعه‌ی موردی: صنعت نفت)»‏‎ ‎به راهنمایی آقای دکتر تیموری ۴ تیر ماه ۱۴۰۲ ساعت ۹:۱۵ دفاع خواهد نمود‎. 
 

شماره دانشجوئی: ۹۷۸۷۱۰۰۵
نشانی الکترونیکی: 
vahid_۱۱۱۰yahoo.com
استاد راهنما:  آقای دکتر ابراهیم تیموری
اساتید مشاور: آقای دکتر محمدرضا غلامیان- آقای دکتر بهمن رستمی‌تبار
اساتید داور داخلی: آقای دکتر علیرضا معینی- آقای دکتر سعید یعقوبی
اساتید داور خارجی: آقای دکتر بهروز کریمی- آقای دکتر فریبرز جولای
زمان دفاع: ۴ تیر ماه ۱۴۰۲- ساعت ۹:۱۵ کلاس ۳۰۱ ( طبقه سوم دانشکده)

چکیده:

    امروزه بسیاری از صنایع و شرکت­‌ها نیاز به تولید مستمر و با کیفیت دارند به ­گونه­‌ای که ضمن برآورد نمودن تقاضا، سیستمی با صرفه­‌ی اقتصادی را نیز مدیریت نمایند. از آنجایی‌ که تداوم تولید وابسته به کارکرد بدون وقفه­‌ی ماشین­‌آلات است، مدیریت بهینه­‌ی تأمین و موجودی تجهیزات و قطعات یدکی متضمن ادامه‌­ی حیات تولید است؛ بنابراین، زنجیره­‌ای که بتواند با توجه ‌به عدم‌ قطعیت محیطی، بیشترین سطح پاسخگویی و کم­ترین هزینه را داشته باشد، مطلوب صنایع خواهد بود. این پژوهش، با بررسی تحقیقات پیشین و مطالعه­‌ی موردی صنعت نفت ایران اقدام به تعریف مسئله پیشنهادی در قالب طراحی شبکه و برنامه‌­ریزی نموده است. در این تحقیق، مدل­‌های ریاضی طراحی شبکه، برنامه­‌ریزی و پیش‌­بینی با دیدگاه یکپارچگی تصمیمات، توسعه داده شده است به‌نحوی‌که با مدیریت بهینه­‌ی موجودی و تخصیص بهینه تعمیرات به مراکز تعمیر، هزینه­‌ها کاهش و عملکرد زنجیره بهبود یابد. همچنین، با توجه ‌به تقاضای متغیر در طول زمان، با استفاده از توزیع­‌های پواسن و وایبل، نسبت به تخمین تقاضا بر حسب الگوی تقاضای هر قطعه­‌ی یدکی اقدام شده است. علاوه بر تصمیمات طراحی شبکه نظیر مکان­‌یابی، در مدل برنامه­‌ریزی، تعیین نقطه­‌ی سفارش مجدد، تعیین سطح موجودی، تخصیص سفارش به تأمین­‌کننده و مراکز تعمیر تعیین می­‌شوند. همچنین با توجه به اهمیت داده­‌ها، مدل داده­ محور­ در حوزه­ برنامه‌­ریزی و سفارش جمعی نیز توسعه داده شده است. برای بهینه­‌سازی مدل در مسایل با ابعاد بزرگ از روش­ ابتکاری استفاده شده و اعتبارسنجی روش­ حل نیز انجام شده است. نتایج نشان می‌­دهد که یکپارچگی تصمیمات موجب کاهش خطای پیش‌­بینی و در نتیجه، افزایش دقت و عملکرد برنامه­‌ریزی می­‌شود. بعلاوه، به‌کارگیری روش خطی­‌سازی تکه‌­ای در مدل چند دوره­‌ای باعث بهینه‌سازی هزینه­‌ها و سطح در دسترس بودن می­‌گردد ضمن اینکه بهره­‌گیری از مدل­های توسعه داده شده، چارچوب مطلوبی برای اتخاذ تصمیم خرید، تعمیر و یا ساخت قطعات یدکی است. خروجی مدل داده‌ محور بیانگر کاهش خطا در حالت استفاده از رگرسیون از طریق روش برآورد تکه­‌ای با در نظر گرفتن واریانس داده علاوه بر میانگین است.

نشانی مطلب در وبگاه دانشکده مهندسی صنایع:
http://www.iust.ac.ir/find-61.11055.73665.fa.html
برگشت به اصل مطلب